استابلایزر یا تثبیت کننده ی ولتاژ چیست؟

استابلایزر چیست؟

استابلایزر جهت جلوگیری از نوسان و پرش های ناگهانی برق شهری (V220 ) و برق سه فاز برای محافظت از کلیه ی لوازم برقی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد همچنین از استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ می توان در مصارف خانگی نیز استفاده نمود که از آن به عنوان استابلایزر خانگی یا ترانس خانگی یاد می شود . استابلایزر با داشتن سیستم میکروپروسسوری ولتاژ ورودی را اندازه گیری کرده و با توجه به کاهش یا افزایش ولتاژ در ورودی را تشخیص داده و در خروجی ولتاژ در ورودی را تشخیص داده و در خروجی ولتاژ V220 یا ۳۸۰ Vثابت با دقت %۱ و به صورت خطی و پیوسته د رخروجی ارائه می دهد و همچنین با داشتن هسته ی حلقوی از جنس مس و جاروبک ذغال با چرخش بر روی سطح هسته ی حلقوی خروجی ثابت ارائه می دهد.

انواع استابلایزر :

استابلایزر یا همان ترانس محافظ برق به دو دسته تقسیم می گردد :

دسته اول استابلایزرهای رله ای(استابلایزرهای پله ای) بوده که طریقه ی کارکرد این نوع استابلایزرها تنظیم ولتاژ با دقت ۱۰V می باشد. که با سری AVR شروع می گردد و شامل آمپرهای ۲ الی ۳۲ آمپر خانگی (استابلایزر خانگی یا ترانس خانگی) و در مدلهای صنعتی از ۹ تا ۲۰ آمپر می باشد.
دسته دوم استابلایزرهای SERVOE این نوع استابلایزرها با داشتن سیستم حلقوی و برد میکروپروسسوری بوده و تنظیم ولتاژ با دقت ۱V می باشد که با سری STB-11 در مدل های تک فاز و مدل های سه فاز با سری STB-33 ارائه می گردد. این نوع استابلایزرها در رنج وسیع از ۶A تا ۸۰A در مدلهای تک فاز و سه فاز از ۹A تا ۶۰۰A ارائه می گردد.

به طور کلی تثبیت کننده ولتاژ می توانند به انواع استابلایزر خانگی یا ترانس خانگی ، استابلایزر اداری ، استابلایزر تکفاز ، استابلایزر سه فاز ، استابلایزر صنعتی و … تقسیم شوند.

چرا باید از استابلایزرها استفاده کنیم؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی، نویزها ، نوسانات و قطع و وصل ناگهانی ، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهر بوده که آسیب های بوجود آمده توسط عوامل ذکر شده عمدتا ً در قسمت های حساس و گران قیمت دستگاه همچون موتور ، کمپرسور، لباسشوئی، کولر گازی، دستگاههایCNC، دستگاههایPLC ، دستگاههای چاپ و برش، دستگاههای پزشکی، دستگاههای بافندگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد . به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی خانگی ( استابلایزر خانگی ) و اداری بخصوص کولر گازی ، یخچال ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره حتما ً باید از دستگاههای استابلایزر استفاده نمود همچنین لازم به ذکر است ، فروشندگان و تولید کنندگان این گونه لوازم در قبال اشکالات به وجود آمده به دلیل نوسانات برق در دستگاه های فاقد استابلایزر هیچ گونه گارانتی و ضمانتی ارائه نمی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟