تفاوت استابلایزر و UPS

استابلایزر ( ترانس خانگی ) و یو پی اس هر دو تثبیت کننده ولتاژ هستند و دارای فیلترهای الکترونیکی و الکتریکی جهت حذف نوسان و نویز برق میباشند و برقی یکنواخت به مصرف کننده ارسال میکنند اما تنها تفاوت آنها در اینست که یو پی اس دارای باتری برای زمان خاموشی و نبود برق است.
استفاده از یو پی اس یا استابلایزر بستگی به نیاز مصرف کننده دارد, برای بیمارستانها و آزمایشگاهها و مکانهایی که در آن نیاز مبرم به برق بوده و قطع برق امکان بروز خسارتهای جبران ناپذیری را دارد استفاده ازیو پی اس توصیه میشود اما با توجه به کم بودن میزان قطعی برق به ویژه در شهرهای بزرگ, برای مصارف خانگی استفاده از استابلایزراز لحاظ اقتصادی به صرفه تر است
دستگاه محافظ یو پی اس ، فقط دارای یک برد الکترونیکی می باشند که به هنگام بالا و یا پائین بودن ولتاژ برق شهر از حدتعریف شده برق را قطع می نمایند و نیز یک مدار تاخیر جهت وصل مجدد برق شهر با زمان معین می باشند که این سیستم به دلیل ابتدایی بودن آن محافظ مطمئن و کاملی برای دستگاههای مصرف کننده نمی باشد
ولی استابلایزر فاصله میکروکنترولرهوشمند ،محافظ بسیار مطمئن برای لوازم برقی می باشد.
یوپی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه برق مورد نیاز برای استفاده دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، ادوات پزشکی و تجهیزات امنیتی ،بانکها ،بیمارستانها،دستگاه های جراحی و دندان پزشکی و ATM را مستقل از اینکه برق ورودی وجود داشته باشد یا خیر برای مدت محدودی تامین می‌کند.
استابلایزر دستگاهی است که ولتاژ را تثبیت می کند و از ناپایداری ها و ولتاژ بالا که باعث آسیب رساندن به وسایل الکتریکی می شوند جلوگیری می کنند.
اما UPS ها جریان برق را برای یک مدت کوتاه که اغلب ۱۵ دقیقه به طول می انجامد را برای وسایل برقی وقتی برق می رود فراهم می کند و این امر باعث می شود که شما این شانس را داشته باشید که فایلهای باز را در کامپیوتر ذخیره کنید و سپس کامپیوتر خود را خاموش کنید تا به یکباره کامپیوتر شما خاموش نشود و فایلهای باز محو نگردند.

 

UPS:

یو پی اس یک وسیله الکتریکی است که وقتی برق می رود جریان برق اضطراری را برای وسایل الکتریکی فراهم می کند.
دراین وسیله جریان برق توسط باتری که در آن تعبیه شده است فراهم میشود.وقتی وسیله الکتریکی دچار فقدان نیروی برق یا جریان ولتاژ الکتریکی شود با ذخیره نیروی برقی که در باتری خود دارد از آن دستگاه الکتریکی حفاظت می کند.
UPS ها معمولا برای حفاظت از سخت افزار ها بکار می رود .
آنها در سایز های مختلفی طراحی شده اند، تا یک کامپیوتر بدون مانیتور در حدود ۲۰۰ ولت آمپر و همچنین ساختمان های بزرگ در حدود ۴۹ مگا وات را از لحاظ نیروی برق حفاظت کند که هم چنین در مدل های تک فاز و سه فاز موجود می باشد که در این نوع یو پی اس میتوان از باتری های ۱۲ آمپر الی ۲۵۰ آمپر به همراه کابینت باتری استفاده نمود. در مدل های سه فاز باتری های آنها می تواند از ۲۴ ولت و ۴۸ ولت استفاده نمود.
یو پی اس ها از چهار بخش اصلی تشکیل شده اند:
یکسو کننده شارژ، باتری ، مبدل جریان مستقیم به متناوب، کلید غیر هادی
یو پی اس ها نسبت به اینورتر ها از توان و قدرت بیشتری برخوردار می باشند ، علاوه بر این باتری های بکار رفته در یو پی اس قدرت بیشتری نسبت به اینورتر ها دارند.
زمان برق دهی یو پی اس ها به باتری مخصوص سیلد لید اسیدی که به آن متصل می شود بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟