باتری یو پی اس چیست؟

باتری یو پی اس UPS،   به دستگاه یو پی اس متصل شده تا در زمان قطعی برق شهری ، برق مورد نیاز تجهیزات متصل به یو پی اس را تامین کند. باتری های یو پی اس تا زمان شارژ کامل، در حال شارژ شدن هستند. در واقع می‌توان گفت منبع ذخیره انرژی یو پی اس UPS، باتری‌های یو پی اس هستند. بهترین نوع باتری‌ یو پی اس UPS، سیلد اسید

(BATTRY SEALED LEAD ACID )

است.

انواع باتری یو پی اس

باتری‌های یو پی اس UPS، دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربردهای مخصوص خود را دارند. در ادامه به طور کامل به مباحث مربوط به انواع و تفاوت باتری‌ها، ظرفیت ، طول عمر و دیگر ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

اجزا دستگاه یو پی اس

یک دستگاه یو پی اس از اجزایی همچون باتری، یک سو کننده شارژ ( رکتیفایر Rectifier ) یا مبدل جریان متناوب به جریان مستقیم ، مبدل جریان مستقیم به متناوب یا اینورتر INVENTER ) و شارژر تشکیل شده است.

دستگاه یو پی اس دستگاهی الکترونیکی می باشد که  به منظور تامین دائم انرژی برای دستگاه‌های مصرف کننده  طراحی شده است که  به اختلالات موجود در شبکه و قطع  و وصل برق  بسیارحساس است و به دلیل حساسیت های بسیار بالا به قطعی ونوسانات برق مجموعه های درمانی و بیمارستانی ، مخابراتی ، کامپیوتری و غیره ، از تجهیزات موردنیاز این مجموعه ها  می‌باشند.

 

باتری های قابل استفاده در دستگاه UPS

انواع باتری قابل استفاده در یو پی اس ها باتری های نیکل کادمیم و  اسیدی سربی هستند. بهترین و مناسب ترین باتری برای  یو پی اس ها نوع سربی اسیدی است که دارای دو نوع تر  یا درپوش باز   و خشک یا درپوش بسته  می باشد. باتری خشک یا درپوش بسته به علت این که نیاز کمی به سرویس و نگهداری دارد و نسبت به نوع دیگر دارای طول عمر بیشتری است، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در صورتی که شرایط خاص و یا عملکردهای خاصی از باتری انتظار داشته باشیم ممکن است نوع باتری و یا ولتاژ باتری یو پی اس متفاوت باشد. برای استفاده وطول عمر طولاتی مدت از باتری نیکل کادمیوم استفاده می شود .

 

اجزای تشکیل‌دهنده باتری UPS

باتری‌های سیلد اسید از ۷ بخش تشکیل‌شده‌اند.

  • بدنه باتریکه وظیفه مقاومت در برابر حرارت محیط را دارد. علاوه بر آن عایق جریان الکتریسیته است.
  • صفحات باتری یا پلیت که الکترود مثبت و منفی را شامل می‌شود
  • الکترولیت باتری که فعل و انفعالات بین الکترون‌های مثبت و منفی را انجام می‌دهد.
  • جداکننده صفحات که معمولاً جنس آن‌ها PVC است.
  • ترمینال باتری یا سرباتری‌ها، که قطب های مثبت و منفی را تشکیل می‌دهند.
  • سوپاپ و یا دریچه که عمل خارج کردن گاز باتری را بر عهده دارد.
  • سلول یا خانه باتری که به هر الکترون مثبت و منفی به همراه الکترولیت، یک سلول گفته می‌شود. هر سلول می‌تواند ۲ ولت برق را ایجاد کند. اگر نیاز به ولتاژ بیشتری باشیم، قاعدتاً باید تعداد سلول‌ها بیشتر شده و آن‌ها را با یکدیگر سری کنیم. مثلاً باتری ۱۲ ولتی، ۶ عدد سلول سری شده دارد.

تفاوت باتری یو پی اس و باتری اتومبیل چیست؟ آیا میتوان از باتری ماشین برای ups استفاده کرد؟

باتری های اتومبیل نیروی الکتریسیته را با استفاده از واکنش اسیدسولفوریک بر روی صفحات سربی که درمایع معلق است تولید می کنند، به همین دلیل به آنها باتریهای ” معلق درمایع” نیز گفته می شود.

این قبیل باطری ها برای استفاده در ups مناسب نیستند زیرا این امکان وجود دارد که اسید از محفظه باتری به بیرون نشت کند وهمچنین هنگام شارژ باتری ممکن است گازهیدروژن قابل اشتعال تولید شود که دریک محیط بسته می تواند خطرناک باشد.

باتریهای سیلد لید اسید

باتری های سیلد لید اسید برای جلوگیری از هرگونه احتمال فرار هیدروژن یا نشتی اسید، کاملاً بسته شده اند. برای کاهش بیشتر احتمال نشتی، اسید با لایه هایی از نمد یا فیبر پوشانده شده است که آنرا سرجای خود نگاه دارد.

این نوع از باتریها مزایای بسیاری نسبت به باتریهای سنتی معلق درمایع دارند ازجمله اینکه براحتی می توان آنها را درمسافتهای طولانی حمل ونقل کرد زیرا درمقابل نشتی محافظت شده اند درحالیکه باطریهای سنتی معلق درمایع بعنوان یک ماده خطرناک و ریسک پذیر در نظر گرفته می شوند

 

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟