همه چیز درباره صاعقه گیر الکترونیکی

صاعقه گیر الکترونیکی

صاعقه گیر الکترونیکی یا صاعقه گیر اکتیو یک پایانه هوایی با استفاده از مکانیزم یونیزاسیون خازنی و ایجاد شعاع پوشش ، صاعقه را در زون حفاظتی خود جذب وبه زمین منتقل می نماید.

 

صاعقه گیر الکترونیکی

نحوه عملکرد یک صاعقه گیر

میله صاعقه ،میلیه فلزی (معمولا مسی) که از سازه در برابر آسیب صاعقه با قطع برق و هدایت جریان آنها به داخل زمین محافظت می کند.

از آنجا که رعد وبرق تمایل دارد به بالاترین جسم در مجاورت برخورد کند ،میله ها معمولا در راس سازه و در امتداد بر آمدگی های آن قرار می گیرند.

میله ها توسط کابل هایی با امپدانس کم به زمین متصل می شوند. در مورد ساختمان از خاک به عنوان زمین استفاده می شود و در یک کشتی از آب استفاده می شود .

انواع صاعقه گیر:

  • ۱- صاعقه گیر میله ای یا صاعقه گیر فرانکلین و یا پسیو (غیرفعال)
  • ۲- صاعقه گیر الکترونیکی یا خازنی و یا اکتیو (فعال)

لیست تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای صاعقه گیر الکترونیکی (چک لیست)

لیست اقلام اجباری 

✔️۱. صاعقه گیر الکترونیکی (متناسب با نوع، شعاع پوشش و درخواست کارفرما)

✔️۲. پایه نیم متری و کانکشن نصب صاعقه گیر

✔️ ۳. سیم مسی حداقل مقطع ۷۰ یا تسمه مسی حداقل به ابعاد ۳ × ۲۰ میلیمیتر مربع، مطابق استاندارد NFC

✔️ ۴. بست کمر بندی استنلس استیل یا کلمپ اتصال سیم یا تسمه مسی به پایه دکل (به ازای هر نیم متر یک عدد)

✔️۵. تابلو تست باکس جهت بازدید و تست دوره ای

✔️۶. چاه ارت صاعقه گیر (به صورت کاملا مجزا از چاه ارت مجموعه باید اجرا گردد)

لیست اقلام اختیاری 

دکل تلسکوپی (متناسب با ارتفاع و شعاع پوشش صاعقه گیر الکترونیکی)

چراغ هشدار دهنده

پایه نصب چراغ هشدار دهنده

شمارنده صاعقه گیر الکترونیکی

اسپارک گپ

انواع صاعقه گیر الکترونیکی

  • صاعقه گیر فعال
  • صاعقه گیر RAIDEN
  • صاعقه گیر خازنی
  • صاعقه گیر ese
  • صاعقه گیر غیر فعال
  • صاعقه گیر میله ای

 

نحوه عملکرد صاعقه گیر الکترونیکی

مکانیسم عملکرد صاعقه گیر الکترونیک خازنی – اتمسفریک (برقگیر اکتیو) بر اساس وجود پتانسل الکتریکی اتمسفر طراحی شده و در صورتی که شرایط جوی فاقد پتانسیل الکتریکی باشد ، این صاعقه گیر همانند یک صاعقه گیر ساده است و فعالیتی ندارد.

واحد حس کننده این صاعقه گیر وقتی انرژی اتمسفر فراتر از حد معینی (مثلا ۵ کیلوولت بر متر) می رسد ، واحد شارژ را برای جمع آوری انرژی به کار می اندازد.

این واحد تا پر شدن خازن های مدار تریگری الکتریکی به کار خود ادامه می دهد. همین واحد وقتی میزات پتانسیل اتمسفر از حد معینی (نزدیک به وقوع صاعقه مثلا در حدود ۱۰۰ کیلوولت بر متر) گذر نماید ، واحد شارژ دستور تخلیه خازن ها را به الکترود میانی متصل به زمین می دهد.

این کار بصورت متوالی تکرار شده و باعث یونیزاسیون هوای اطراف صاعقه گیر و تشدید افزایش پتانسیل اتمسفر می گردد.

محدوده حفاظتی

محدوده حفاظتی هر صاعقه گیر الکترونیکی از گردش شعاع حفاظتی (Rpn) حاصل از ارتفاع های مختلف (hn) حول محور آن به وجود می آید. در صاعقه گیر اکتیو (فعال) معمولا باید سه مولفه کلاس حفاظتی ، شعاع حفاظت و ارتفاع صاعقه گیر نسبت به سطح ، مورد توجه قرار گیرد.

شعاع حفاظتی صاعقه گیر الکترونیکی

 

شعاع حفاظت هر صاعقه گیر الکترونیکی (Rp) بستگی به ارتفاع نوک آن نسبت به سطح مورد حفاظت (h) ، پیشروی زمان تخلیه (Dt) و انتخاب کلاس حفاظتی مورد نیاز دارد که به این صورت محاسبه و تعیین می شود. باید توجه داشت که ارتفاع بزرگتر یا مساوی ۵ متر است

تجهیزات جانبی صاعقه گیر

 

۱- کنتور صاعقه گیر (کانتر صاعقه گیر) جهت نمایش و ثبت تعداد صاعقه جذب شده و تخلیه شده

کنتور صاعقه گیر

۲- کلمپ یا بست :
جهت اتصال هادی نزولی به صاعقه گیر ، جنس بدنه این کلمپ از فولاد و گالوانیزه می باشد.
کنتور صاعقه گیر

۳- ریموت تستر :
همانطور که از اسم این کالا مشخص است جهت تستر سالم و عملکرد مدارات الکترونیکی داخلی صاعقه با فاصله ۱۵۰ متری قابل کنترل می باشد.

ریموت تستر
۴- بست های ابرویی :
جهت نصب پایه تلسکوپی صاعقه به زیر ساخت عمل نصب صاعقه گیر هست.
بست های ابرویی
۵- میله صاعقه گیر :
جهت افزایش ارتفاع برای صاعقه گیر که معمولا جنس این میله از نوع فولاد با روکش گالوانیزه می باشد.

 

میله صاعقه گیر

دکل صاعقه گیر

دکل صاعقه گیر یکی از اجزای اصلی سیستم های صاعقه گیر اکتیو بوده و بمنظور ایجاد اختلاف ارتفاع لازم با تجهیزات تحت پوشش صاعقه گیر مورد استفاده قرار می گیرد.

این دکل ها در انواع مختلف و در ارتفاع هایی که بهره بردار سیستم حفاظتی تعیین می نماید قابل تولید و طراحی می باشد. جهت نصب صاعقه گیر اکتیو ارتفاع دکل می بایست حداقل ۲ متر و حداکثر ۶۰ متر باشد که معمولا ارتفاع ۵ متر بصورت خود ایستا جهت نصب انتخاب گردیده و برای دستیابی به ارتفاع های بیشتر از دکل های مهاری بهره گرفته می شود.

بطور کلی در سیستم های صاعقه گیر اکتیو تا اختلاف ارتفاع ۵ متر ، افزایش ارتفاع نسبت مستقیم با افزایش شعاع پوشش داشته و در ارتفاع های بالاتر این نسبت بصورت نمایی به اشباع رفته و با افزایش ارتفاع تغییرات شعاع پوشش بسیار کم خواهد بود . علاوه بر این رابطه ، افزایش ارتفاع دکل مستلزم صرف هزینه های بسیار بالا و فضای زیاد است . به همین دلیل طراح سیستم حفاظتی معمولا صاعقه گیر را با اختلاف ارتفاع ۵ متر نصب نموده و حسب نیاز به شعاع پوشش بیشتر ، تعداد صاعقه گیرها را افزایش می دهد.

بطور کلی دکل های مخصوص صاعقه گیر به دو دسته زیر تقسیم بندی می گردد :

– دکل خود ایستا : دارای ارتفاع ۲ تا ۵ متر و پلیت جهت نصب بر روی فنداسیون و عبور هادی نزولی -دکل مهاری : از انواع آن می توان به دکل های سری G با قاعده مثلثی شکل ( سه وحهی و جهار وجهی ) اشاره کرد که با انواع G65 با قاعده ۶۵ سانتی متر ، G55 با قاعده ۵۵ سانتی متر، G45 با قاعده ۴۵ سانتی متر ، G35 وG80 ، تا ارتفاع ۶۰ متر تولید می شوند. این دکل ها به صورت سه ضلعی و به صورت سکشن های سه متری مورد استفاده قرار میگیرند.

تفاوت برق گیر و صاعقه گیر چیست؟

برق گیر از نصب و راه اندازی از داخل محافظت می کند در حالی که صاعقه گیر از تجهیزات از خارج محافظت می کند. برق گیر سیستم را در برابر صاعقه، سوئیچینگ، خطاهای الکتریکی و سایر ولتاژها و نوسانات گذرا محافظت می کند در حالی که صاعقه گیر عمدتاً برای برخورد صاعقه و نوسانات مرتبط استفاده می شود.

چرا صاعقه گیرها از کار می افتند؟

در اکثر سناریوها، خرابی به دلیل خرابی دی الکتریک رخ می دهد، به طوری که ساختار داخلی تا حدی خراب شده است که برقگیر قادر به مقاومت در برابر ولتاژ اعمالی، اعم از ولتاژ معمولی سیستم، ولتاژ اضافی فرکانس برق موقت (مثلاً به دنبال خطاهای خط خارجی یا کلیدزنی) یا صاعقه نیست.

 

⭐⭐⭐

برای مشاهده محصولات و اطلاع از قیمت  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟